Saturday, 5 November 2016

PROFIL MTAQ AL-MUTTAQIN


SELAMAT DATANG KE MTAQ AL-MUTTAQIN



Ma’had Tahfiz Al-Quran Al-Muttaqin
 

Memilih Pusat Pendidikan Tahifz yang betul untuk anak-anak kita adalah satu keputusan yang amat penting. Ianya tidak semudah memilih sekolah yang mempunyai kemudahan fasiliti fizikal yang tersergam indah semata-mata. Perkara lain yang perlu diberi pertimbangan termasuklah suasana pembelajaran yang kondusif dan mesra pelajar. Juga pengisian kurikulum yang dapat membentuk para huffaz yang bertaqwa serta membantu dan menjamin kesinambungan masa depan anak-anak samada untuk meneruskan pengajian dalam bidang keagamaan atau mengikuti program-program profesional arus perdana di universiti tempatan dan luar Negara.

Kami sungguh berbesar hati atas pilihan anda untuk bersama membangunkan potensi masa depan anak anda demi meraih manfaat dunia dan akhirat. Kami berharap profail ini dapat membantu anda memilih pusat tahfiz yang betul dan tepat untuk masa depan anak anda.


VISI

MEMBINA GENERASI AL-QURAN YANG BERTAQWA, INTELEK, BERDAYA SAING DALAM BIDANG FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH

MISI
1.  Melahirkan Para Huffaz Al-Quran Yang Membaca Dengan Betul, Memahami, Menyelidiki dan Beramal Dengannya.
2.  Berpegang Teguh dan Menghayati Dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal  Jamaah Dengan Aliran Al-Asy’ariah Dan Al-Maturidiyah.
3.  Memahami Dan Mengamalkan Ajaran Feqah Syafie Secara Mendalam Dan Secara Praktikal Di Samping Mempelajari Dan Memahami Tiga Mazhab Muktabar Yang Lain.
4.  Berakhlak dan Beradab Dengan Akhlak Al-Quran dan Akhlak Rasulullah SAW  dalam Kehidupan Seharian.
5.  Pembelajaran Secara At-Tafaqquh (Mendalam) dan Al-Itqan (Profesional) Serta Dengan Cara At-Talaqqi (Berdepan) Dan Al-Musyafahah (Bertemu Wajah).

FALSAFAH
M – MULIA DUNIA DAN AKHIRAT
U – ULAMA’ WARISATUL ANBIYA’
T  – TERBILANG DAN TERSOHOR
T  – TAAT KEPADA ALLAH, RASUL DAN ULUL AMRI
A – AKHLAK RASULULLAH
Q – AL-QURAN PERLEMBAGAAN HIDUP DUNIA DAN AKHIRAT
I   – INSAN KAMIL DALAM SEMUA BIDANG
N – NILAI TINGGI DALAM AKIDAH, IBADAH DAN AKHLAK
 


 

No comments:

Post a Comment